Code95 is meer een investering dan een verplichting
Iedere beroepschauffeur is verplicht om elke 5 jaar 35 uur nascholing te volgen om te voldoen aan de richtlijn vakbekwaamheid, Code 95. De werkgever is meestal de persoon die dit regelt voor zijn chauffeurs. Meestal ziet de werkgever dit als een verplichting in plaats van een investering en benut deze werkgever wel het potentieel van nascholing? In deze blog gaan wij u laten zien dat Code95 gezien kan worden als een investering in plaats van verplichting.
Wat is het doel van Code95?
Code95 is 10 jaar geleden geïntroduceerd in Europa als standaard voor basiskwalificatie van beroepschauffeurs. Verder is Code95 ook geïntroduceerd voor de standaard kwaliteit van Europese Chauffeurs te verbeteren op het gebied van verkeersveiligheid, C02 uitstoot en brandstofbesparing.
Standaard en Hapklare cursussen werken niet
Code95 wordt gezien als een verplichting en dat heeft onder andere te maken door de indeling en het geven van de praktijk en theorie lessen. Er wordt meestal gekozen voor een standaardpakket, terwijl daar onderwerpen in voorkomen die uw chauffeurs al meerdere malen hebben gehad en dus minder waarde hebben voor uw chauffeurs.
Gelukkig zijn er verkeersscholen die een Code95 op maat aanbieden, en dus voor u en uw chauffeurs ook nut heeft. Tevens kunnen er bepaalde onderwerpen worden aangevraagd op basis van werkzaamheden en wordt er een praktijk dag georganiseerd waarin de gekozen onderwerpen terugkomen.
Effectieve nascholing toegepast op werkzaamheden
Tijdens de code 95 wordt de nascholing toegepast op de organisatie en de werkzaamheden van de betreffende chauffeur. Dit kan gedaan worden door onder andere de specialisten te betrekken en deze lopen dan een dag mee met de chauffeur. De specialisten kunnen ook meelopen met het management om dan te kijken waar verbetering mogelijk is op basis van data.
Zo kunnen er bijvoorbeeld trainingen worden gegeven in het lading zekeren , of speciale chauffeursdagen georganiseerd worden. Waarbij de belangrijke werkzaamheden van uw chauffeurs worden getest en verbeterd.
Op basis van deze inventarisatie worden er verschillende thema’s en onderwerpen geformuleerd die terugkomen in de nascholing. Op deze manier kan er gezorgd worden dat de code95 niet als een verplichting, maar als een investering wordt gezien.
Nu denkt u misschien ”al deze aanpassingen moeten de code95 opleiding wel een stuk duurder maken” dat is niet zo want met de juiste ervaring en ontwikkeling van cursussen hoeft dit niet veel tijd te kosten.
Kortom, investeer in een op maat gemaakte Code95 en zie het resultaat meteen terug in uw organisatie.