Vroeger werkten werknemers voor hun baas en dat was het. Het bedrijf betaalde vervolgens het loon uit en dan was de kous af. Tegenwoordig zien we dat er steeds meer aandacht aan medewerkers moet worden gegeven door bedrijven. Zo zijn er bedrijven als Google en Bol.com die een gym hebben waar medewerkers kunnen sporten. Daarnaast zijn er ook diverse opleidingstrajecten die worden aangeboden aan medewerkers. Door deze extra dingen krijgen de individuele medewerkers meer aandacht. De kans is dan vervolgens groot dat deze medewerkers harder en met meer liefde voor het bedrijf zullen werken. Dit komt dan dus ten goede aan het bedrijf.
Het aanbieden van opleidingstrajecten
Het is ook voor steeds meer kleinere bedrijven belangrijk om te investeren in hun medewerkers. De kans bestaat dat medewerkers anders vertrekken. Dit is natuurlijk zonde. De kennis en tijd die in het inwerken is gestoken is dan voor niets geweest. Door het aanbieden van opleidingstrajecten kunnen medewerkers extra vaardigheden aanleren. Deze vaardigheden kunnen bij het werkproces worden gebruikt. Het is voor een bedrijf wel belangrijk om een medewerker niet in een opleidingstraject te pushen. Dit kan er namelijk toe leiden dat de medewerker het opleidingstraject niet afmaakt en vertrekt naar een concurrent. Daarnaast is het ook belangrijk om te kijken of het niveau van het opleidingstraject wel past bij de medewerker. Zo zal een medewerker met een mbo-achtergrond veel moeite hebben met een opleidingstraject op WO-niveau. Bovendien kan het niveauverschil een negatieve invloed hebben op de motivatie van de medewerker.
De niveaubepaling van een medewerker
Het kan voor een werkgever interessant zijn om vooraf het niveau van de medewerker te bepalen. Dit kan een werkgever doen door een capaciteitentest af te nemen. Met deze capaciteitentest krijgt de werkgever een duidelijk inzicht in het niveau van de medewerker. Aan de hand van de resultaten van deze test kan de werkgever dan vervolgens het niveau van het opleidingstraject bepalen. Door het juiste opleidingstraject te koppelen aan de medewerker vergroot de werkgever de slaggingskans van de medewerker. Dit betekent een win-win situatie. De medewerker beheerst namelijk nieuwe vaardigheden en kennis die de werkgever kan gebruiken op de werkvloer. De investering van de werkgever in werknemer loont zich dan.