Service wordt steeds belangrijker in zowel het dagelijks leven als op zakelijk gebied. Mede door de technische ontwikkelingen die steeds verbeteren en veranderen. Ook de dienstverlening wordt steeds belangrijker, doordat steeds meer bedrijven overgaan op een online service. Hierdoor is bijvoorbeeld de klantenservice een groot onderdeel van, dit is namelijk nodig om alle klanten op een goede en duidelijke manier te kunnen helpen.
Trends 2021
Ondanks dat het altijd lastig is om zeker te zijn van een specifieke trends, is er wel onderzoek gedaan om trends te kunnen voorspellen op het gebied van service. De eerste belangrijke factor is empathie, dit zal een cruciaal aspect worden van de serviceverlening. De gemoedstoestand van klanten is door de huidige pandemie vrij onstabiel. Het is dus van belangrijk dat er service verleent wordt waarbij de medewerkers zich kunnen inleven in de fysieke en emotionele behoeftes van de klant. Consumenten gaan waarde hechten aan bedrijven die duidelijke prioriteiten hebben, met name een prioriteit waar de klant centraal staat. Nummerklantenservice.nl is een voorbeeld van bedrijven die via digitale kanalen hun service inzetten voor klanten.
Digitale media
Momenteel is de verschuiving naar sociale media gaande. Bedrijven zetten sociale media in om zo meer interactie te krijgen met de klant. Er is voorspeld dat dit de klantenservice van de toekomst wordt. En dat bedrijven volledig overstappen naar sociale media en digitale kanalen. Daarom investeren steeds organisaties geld in diverse platforms, websites en integratie van apps. De verwachting is dat de klantbeleving is stuk hoger gewaardeerd zal worden, nadat de verschuiving naar digitale kanalen compleet is. Door deze verschuiving is er ook geen sprake meer van persoonlijk contact, dit wordt ook wel ‘de contactloze benadering’ genoemd.
Gig-economie
De gig-economie zal uiteindelijk de overhand gaan nemen van het traditionele klantenservice model. Er is een sterke toename van het aantal flexwerkers, gecombineerd met open vacatures die er zijn voor werken op afstand. Hierdoor gaan mensen op zoek naar nieuwe kansen, mensen die uiteindelijk het liefst de voorkeur geven aan alternatieve kanalen. de gig-economie houdt in dat steeds meer mensen gaan werken door middel van diverse opdrachten uit te voeren. Hierbij wordt het traditioneel en fulltime werken ingeruild voor freelancen, parttime en zelfstandig te werken.