Tegenwoordig is het bijna niet meer weg te denken in de wereld waarin we leven. Waar vroeger audioverhalen als toevoeging werden toegevoegd, is het tegenwoordig steeds meer de bedoeling dat de audioboodschap daadwerkelijk het verhaal van een merk versterkt. Ben jij geïnteresseerd in dit onderwerp en wil je de magische wijze van audio begrijpen? Zet dan je koptelefoon op en ga mee op ontdekkingstocht.
Waarom is audio zo belangrijk?
Om te begrijpen waarom audio de boodschap van een merk zo goed kan versterken, gaan we eerst kijken waarom audio zo belangrijk is. Hierbij zijn enkele voorbeelden:
- Audio is altijd en overal: of de klant nu onderweg is met de auto, in het vliegtuig zit of even aan het fietsen is, met audio is het mogelijk iedere klant waar dan ook te bereiken. De klant hoeft hier niks voor te doen, alleen maar hun oren open te zetten en te luisteren. Je hebt alleen maar een smartphone, kwalitatieve hoofdtelefoon en microfoon of een radio nodig om de boodschap over te brengen.
- Emotionele connectie: als je echt erop uit bent een band op te bouwen met je klanten, is audio hier de perfecte oplossing voor. Je hoeft er namelijk alleen maar naar te luisteren. Het geluid dringt meteen door naar je hersenen en daar wordt bepaald wat je ervan vindt. Dit resulteert vaak in meer vertrouwen, loyaliteit en betrokkenheid bij een merk.
- Audio is effectief: audio heeft een hoge attentiewaarde. Een positieve invloed op merkherkenning en voorkeur kan leiden tot een hogere conversie en meer loyaliteit. Door middel van data-analyse is het ook steeds beter meetbaar.
- Toegang: de toegang voor audio is er voor iedereen. Het maakt hier niks uit wat je leeftijd is, welk geslacht of waar je vandaan komt.
Lees ook: Tips voor het ontwerpen van een website.
Voordelen van audioverhalen
Nu we weten waarom audio zo belangrijk is, kunnen we ook gaan kijken naar de voordelen van audioverhalen voor een merk. Hierbij zijn enkele voordelen:
- Eindeloze mogelijkheden: een merk kan het zo breed en creatief maken als ze zelf willen. Met audio kun je alle kanten op en er zit geen grens op hoe vaak je iets kunt gebruiken. Daarnaast kun je audioverhalen precies vormen zoals je zelf wil, dit is een stuk moeilijker met een afbeelding waar geen emotie in zit.
- Inhoudelijk en niet vluchtig: de tijd die je in een audioverhaal stopt is eindeloos. Als een merk 10 minuten nodig heeft om een boodschap duidelijk te maken aan de luisteraar, is dit geen enkel probleem. Dit zou anders zijn als je je aan een gelimiteerde ruimte in een artikel moest houden.
- Audio kan altijd: een nieuwsartikel lezen gaat moeilijk als je aan het autorijden bent of net op de fiets stapt. Bij een audioverhaal kan de luisteraar gewoon luisteren, maar ondertussen wel zijn reis verder zetten.
Audio is de oplossing
Nu we weten waarom het zo belangrijk is en welke voordelen eraan zitten, kunnen we wel zeggen dat audio een belangrijke factor speelt in de boodschap van een merk overbrengen. Het kan altijd overal en je hoeft er geen dingen voor weg te laten. Daarnaast kiezen luisteraars er soms ook niet voor. Als je ergens langsloopt en het geluid staat op, word je er hoe je het wendt of keert toch mee geconfronteerd.
Vond je dit een interessant artikel? Lees hier de beste tips voor het ontwerpen van een website.