Het gebeurt iedereen wel eens: je hebt haast, zonder na te denken ren je naar buiten, je gooit de deur achter je dicht en ineens besef je dat je sleutels nog binnen liggen. Je klimt over de poort om te kijken of er een raam of achterdeur open is, maar tevergeefs… Je hebt jezelf buitengesloten! Wat nu?
Bel je de slotenmaker of gooi je een ruit in? De meeste mensen kiezen in deze situatie om een ruit in te gooien, omdat vaak wordt gedacht dat dit de goedkoopste en snelste optie is. Toch is dit in veel situaties helemaal niet het geval. Hieronder staan een aantal voorbeelden geschetst met uitleg waarom je beter toch geen ruit kan ingooien.
“Ik ga geen uren wachten voordat ik naar binnen kan”
Dit is een veelvoorkomende situatie waarin mensen ervoor kiezen om een ruitje in te tikken. Wat ze veelal vergeten is dat slotenmakers in de meeste steden een 24/7 hulp service hebben. Google bijvoorbeeld ‘Slotenmaker Sliedrecht’ of slotenmaker + de plaats waar jij woont en je krijgt meerdere slotenmakers te zien in de directe omgeving. Slotenmaker Sliedrecht levert bijvoorbeeld al drie resultaten op in de nabije omgeving, welke allemaal een 24 uursservice hebben.
Meestal staat de slotenmaker al binnen tien minuten aan je deur, maar wanneer je buitenaf woont kan het soms langer dan een half uur duren voordat hij of zij paraat staat. Realiseer je in deze situatie dat het opruimen van alle glasscherven, plus het dichtplakken van het raam ook minimaal een half uur tot een uur duurt. Laat staan de tijd die het kost om een nieuw raam erin te zetten…
“Een nieuw raam is goedkoper dan een nieuw slot”
Dit is in sommige gevallen inderdaad waar, wanneer je bijvoorbeeld een klein, enkelglazen raampje in of langs de achterdeur hebt. Een dubbelglazen ruit daarentegen, kost al snel driehonderd euro om te laten vervangen. Om maar even terug te komen op het eerdergenoemde voorbeeld: slotenmaker Sliedrecht zorgt voor een nieuw slot met kosten van niet meer dan twee- à driehonderd euro. Zolang je de sleutels niet kwijt bent krijg je het meestal ook nog vergoed van de verzekering, in tegenstelling tot een kapotte ruit.