Je eigen onderneming geeft je veel vrijheid, maar ook veel verantwoordelijkheden. Een van de belangrijkste verantwoordelijkheden is het hebben van een goed financieel overzicht. Dit zal het duidelijk maken wat er precies per maand binnenkomt en eruit gaat. Bovendien zal dit je meer inzicht geven in openstaande betalingen en kun je daardoor op tijd actie nemen.
Openstaande betalingen van je eigen onderneming
Het kan altijd wel eens gebeuren dat je een rekening over het hoofd ziet. Zo kan het zijn dat je een rekening van de gemeente iets te laat hebt gezien en daardoor nog niet betaald hebt. In de meeste gevallen hoef je je echter geen zorgen te maken en kun je vaker een oplossing vinden door contact op te nemen met de gemeente. Meestal zullen zij dan samen kijken naar een oplossing voordat zij een internationaal incassobureau inschakelen. Sommige rekeningen hebben echter een strenger incassotraject.
Openstaande rekeningen van je klanten
In een ideale wereld betaald een klant meteen na het afnemen van diensten. Helaas leven wij niet in een ideale wereld en zie je al snel dat dit beeld niet of nauwelijks overeen komt met de werkelijkheid. Klanten zullen vaker rekeningen vergeten en dat is zeer vervelend. Niet alleen voor jou, maar ook voor de klant. Je kan dit makkelijk oplossen door een incassobureau in te schakelen, maar in veel gevallen is dit overdreven. Een herinnering of twee, doet vaker al wonderen en zal de klant op de hoogte stellen van de openstaande rekening.
Openstaande rekeningen Internationale klanten
Veel ondernemingen maken gebruik van internationale klanten. Deze klanten kunnen overal ter wereld liggen. Aan de ene kant is dit een voordeel voor de onderneming, omdat dit het makkelijker maakt om bekendheid in verschillende gebieden te krijgen. Aan de andere kant levert dit problemen op wanneer rekeningen niet betaald worden. Om dit op te lossen dien je dan gebruik te maken van een internationaal incassobureau en dat is niet zonder gevolgen. Zo kan het zijn dat de klant het hier niet mee eens is en daardoor niet langer wil samenwerken. Zorg er dan ook net als bij de nationale klanten voor dat je duidelijk een klant informeert over een openstaande factuur en vraagt om deze te betalen. In het geval dit meerdere keren genegeerd wordt kun je er altijd nog voor kiezen om een incassobureau in te schakelen.