Een aantal jaar geleden mocht Harry Hedaya de Tamarack Active Wings testen in Colorado. De luchtbank was van het bekende merk Tamarack. Dit alles gebeurde in een scene die doet denken aan de populaire film back to the future. Destijds was er veel test- en meetmateriaal geplaatst. Hoewel het paneel redelijk ouderwets was, waren de zogeheten winglets van een behoorlijke kwaliteit die gemakkelijk mee zou kunnen met de technologie van de 21e eeuw. Wat het vliegtuig betreft, deze kwam gelukkig met gemak van de landingsbaan. Harry had in het begin niet het gevoel dat het een stam 525 was. Hij had schouderstuk een stuk zwaarder verwacht.
Minder brandstof
Op het moment dat het vliegtuig een bepaalde hoogte had bereikt merkte Harry Hedaya al gauw dat de VSI meer klimmen aangaf dat dan hij gewend was. Ons werd toen ingefluisterd dat we moesten ruimen naar FL410. Dit lukte aardig, in minder dan een half uur. Tot de verbazing van Harry was er hiervoor minder dan 500 pond aan brandstof verbruikt. De dag erna had hij in zijn 525 namelijk een vlucht waarbij hij iets minder dan 800 pond aan brandstof nodig had om naar FL390 te komen. Toch een behoorlijk verschil. Toen het vliegtuig bij FL390 was aangekomen versnelde het toestel zich naar kruissnelheid. De kruissnelheid is de snelheid wat voor het voertuig (in dit geval een vliegtuig) de meest efficiënte manier van bewegen is. Harry Hedaya besloot op FL410 om de automatische piloot van het vliegtuig af te halen zodat hij enkele bochten kon gaan maken. Hij vond dat alles stabiel aanvoelde en alle bedieningselementen klonken naar behoren.
Conclusie
Na de vlucht kon Harry met een goed gevoel terugkijken op deze dag. Hij was met name te spreken over de effectiviteit van deze technologie. De installatie kon vrij eenvoudig gebeuren en de faalmodus werkte uitstekend. De kit wordt geleverd met bijgewerkte LED-flitsers en nav-verlichting, waardoor uitgebrande nav-lampen tot het verleden behoren. Over het algemeen denkt Harry dat de Active Winglets van de TAG populair zullen zijn op de 525 op basis van de look en feel en de aanzienlijke brandstofbesparing op elke vlucht op grote hoogte. Voor meer informatie over Harry Hedaya of Harry Hedaya wife kun je op het internet kijken.