Niet voor niets worden er veel zaken geautomatiseerd. Het is alleen soms beangstigend, hoe de menselijkheid verdwijnt door automatisering. Is automatisering dan slecht? Nee, zeker niet. Maar we mogen wel eens af en toe stilstaan bij alles.
Het mes snijdt aan twee kanten
Een mes kun je gebruiken om er brood mee te snijden. Hetzelfde mes kan ook worden gebruikt voor moord. Het is altijd aan jezelf, wat je met het mes doet. Zo is het ook met automatisering. Hoewel het wel wat ingewikkelder is. Het is in ieder geval belangrijk om jouw vaardigheden te blijven ontwikkelen, want vaardigheden komen ook later weer altijd in één of andere vorm goed van pas.
Nadelen van automatiseren
Het nadeel is vaak dat automatisering vraagt om hoge investeringskosten. Het vraagt ook om extra onderhoud en zeker als het een om een zeer nieuwe en innovatieve automatisering gaat, kunnen er ook nog de nodige kinderziektes zijn.
Automatisering zorgt er ook vaak voor dat het werk eentoniger wordt. Er komen meer, soms zeer veel lawaai makende, machines die het werk vereenvoudigen. Een mens is alleen eigenlijk niet ingericht voor eentonig werk.
Nog een nadeel is dat automatisering zorgt voor minder menselijk contact. In een maatschappij met steeds minder menselijke contacten, is de kans groter dat iemand, die tussen wal en schip valt, niet wordt opgemerkt. Dit is natuurlijk een hele trieste ontwikkeling.
Voordelen van automatisering, zoals registratie processen
Soms is automatisering echt een verademing. Neem nu bijvoorbeeld de registratie processen in een bedrijf. Je kun registratie processen heel makkelijk in een digitaal formulier verwerken. Dan worden die registratie processen een stuk sneller en kunnen er meer mensen geholpen worden.
Toch kan het ook hier mis gaan. Mensen hebben altijd mensen nodig. Neem nu bijvoorbeeld ouderen die niet zo digitaal vaardig zijn. Zij hebben moeite om alles goed in te vullen en hebben vaak hulp nodig. Ook kan het zijn dat een bedrijf of de gemeente denkt dat een registratieformulier goed is, maar ineens in de praktijk blijkt dat dit idee toch een stuk weerbarstiger is.
Gebruik de voordelen van beide
De oplossing? Gebruik de voordelen van beide. Zijn er mensen die niet met een digitaal formulier overweg kunnen of willen? Geef ze de ruimte en maak het bijvoorbeeld ook mogelijk om te bellen of een brief te sturen.
Kost dat niet te veel? Dat is de vraag. Dat hangt ervan af. Misschien komt het ooit wel keuzeopties zoals dat je voor een gewone kassa in de supermarkt betaald en niet voor de zelfscan. We zullen zien…