Om te overleven in de online markt, moet je zorgen dat je goed zichtbaar bent. De beste manier om jouw bedrijf eruit te laten springen, is om de eerste zoekpagina te staan als iemand op Google voor jouw product of dienst zoekt. Dit wordt gedaan doormiddel van Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA). Deze twee technieken helpen je erbij om je op de eerste pagina van Google te brengen. Maar wat is het verschil tussenbeide? En hoe kan je ze het beste toepassen?
Het verschil tussen SEO en SEA
Hoewel ze allebei worden gebruikt met hetzelfde einddoel in gedachten, zijn ze niet zonder verschillen. Zo is het meest fundamentele verschil dat SEO onbetaald is, terwijl je voor SEA wel moet betalen. Bij SEA betaal je namelijk voor de bovenste plek als advertentie. Bij SEO betaal je dus niks, maar moet je vaak lang wachten voordat je het verwachte resultaat bereikt. Dit is ook een groot verschil tussen de twee. Bij SEA hoef je slechts een campagne te starten, waarna je advertentie direct zichtbaar is. Bij SEO moet je veel unieke content plaatsen die voldoet aan enkele eisen, zodat je site nog verder bovenaan komt te staan.
SEO en SEA combineren
Je hoeft natuurlijk niet te kiezen voor het een of het ander. Het merendeel van bedrijven gebruikt vaak een combinatie van zowel SEO als SEA. Een slimme strategie waarop je ze allebei kan toepassen, is door eerst SEA te gebruiken om te zien of je zoekwoorden vaak worden gezocht. Als dit wel het geval is, dan kan je door met SEO om jouw website hoger te laten staan. Nu wordt het echter wel moeilijk als je heel veel verschillende zoektermen hebt voor jouw site en deze zelf allemaal bij te houden. Laat daarom je sea uitbesteden aan professionele bedrijven die het verkeer rondom bepaalde zoekwoorden goed in de gaten houden. Zij kunnen je precies vertellen welke zoekwoorden verstandig zijn om te gebruiken. Zo kan je er zeker van zijn dat jouw website op de allereerste zoekpagina zal komen te staan!