Het is voor mensen in het bedrijfsleven een moeilijke tijd geweest. Door de coronapandemie diende iedereen namelijk vanuit thuis te werken als dat kon. Dit zorgde ervoor dat het klantcontacten ook niet meer face2face konden plaatsvinden. Een tijdelijke oplossing was het gebruik van videobellen. Toch hebben veel zakenmensen ervaren dat videobellen een wereld van verschil is vergeleken met een gesprek face2face. In een echt gesprek kun iemand de emotie van het gezicht aflezen wanneer iemand iets zegt. Zo kan worden bepaald of iemand iets serieus bedoeld of bijvoorbeeld voor de grap. Tijdens het videobellen is het onderscheid moeilijker. Met name de slechte beeldkwaliteit zorgt er in veel gevallen voor dat het geluid en de emotie op het gezicht van iemand niet met elkaar te matchen zijn.
Het gaat de goede kant op
Gelukkig lijkt het nu de goede kant op te gaan. Zo wordt het weer warmer en worden steeds meer mensen gevaccineerd. Dit zal er op termijn voor zorgen dat er weer veel meer mogelijk zal zijn. Zo kunnen er na een periode van bijna anderhalf jaar weer zakelijke gesprekken op locatie plaatsvinden. Voor veel zakenmensen zal dit in het begin weer even wennen zijn. Iedereen moet weer even inkomen aan aanvoelen hoe een gesprek ook alweer moest worden aangepakt. De gesprekken zullen ook weer levendiger gaan aanvoelen door het direct contact tussen de mensen.
Het visitekaartje en de smart business card
Een belangrijk item om niet te vergeten is het visitekaartje. Door al het thuiswerken zijn veel mensen vergeten dat het geven van een visitekaartje tijdens een zakelijk gesprek er toch echt bij hoort. Het visitekaartje zorgt ervoor dat iemand direct de juiste gegevens heeft om op een later moment contact op te zoeken. Met een smart business card kan er heel veel papier worden bespaard. Een smart business card kan iemand direct een visitekaartje achterlaten via een draadloze connectie. Vervolgens verschijnt er dan een visitekaartje op het scherm van de partner. Dit is een zeer innovatieve oplossing. Daarnaast creëert het ook moment van verrassing bij de partner. Dit moment zorgt ervoor dat deze partner een paar keer terug zal denken aan deze innovatieve oplossing en ook aan het gesprek.