We kennen Apple nu van de iPhone, iPad en Apple watch, maar wat ging eraan vooraf? Hoe is Apple zo’n succesvol bedrijf geworden? Het bedrijf Apple is ooit begonnen als fabrikant van computers.
Oprichting van een bijzonder bedrijf
Steve Jobs, Steve Wozniak en Ronald Wayne hebben op 1 april 1976 Apple Computer opgericht. Het bedrijf maakte rond 1997 een moeilijke tijd door. Ze gingen bijna failliet, maar door een investering van 150 miljoen dollar door Microsoft en een reorganisatie van Steve Jobs ging Apple niet failliet. In de periode na 2007 boekte Apple veel vooruitgang. Steve Jobs introduceerde de iPhone, iPod touch en de iPad. Deze producten hadden een grote impact op de markt voor mobiele telefoons en tablets. De iPhone was een van de eerste telefoons die makkelijk in gebruik was. De Apple Store zorgde voor een nieuwe distributie van apps. Bijna de helft van de huishoudens in Nederland is in bezit van een iPad. Bij de iPad zit natuurlijk een ipad oplader, zoals we gewend zijn, maar of en toe moet een ipad oplader vervangen worden door een nieuwe. Je kan een ipad oplader of andere opladers van Apple online bestellen.
Waar staat Apple nu?
Apple is gevestigd in de stad Cupertino in Californië. Het bedrijf heeft bijna 150.000 medewerkers in dienst. In 2011 is Steve Jobs gestorven. Sindsdien leidt Tim Cook het bedrijf. Andere bekende mensen van Apple zijn Eddy Cue en Phil Schiller. Bij Apple draait het vooral op hoge kwaliteit en gebruiksgemak. Sommige mensen beweren dat na het overlijden van Steve Jobs Apple niet meer innovatief is. Apple voegt pas innovaties toe als ze denken dat de mensen er klaar voor zijn. Denk aan Siri, Apple Pay en Touch ID. Apple produceert verschillende producten. Hun grootste inkomstenbron zijn de iPhones, maar met producten als de iPad groeide het bedrijf uit tot het bekendste een waardevolste merk ter wereld.
Succesvolste bedrijf
Apple is natuurlijk niet zomaar uitgegroeid tot het succesvolste bedrijf van de wereld. Ze hebben een aantal succesfactoren:
- Goede geschiedenis
- Hoge kwaliteit producten
- Apple is verantwoordelijk voor het hele productketen
- Apple beperkt het aantal producten
- Gratis reclame
- Hoge prijs per product
- Hoge marge per product
- Geheimzinnig over nieuwe producten