2 Van de 3 verkochte woningen werden in het eerste kwartaal van 2021 boven de vraagprijs verkocht. Driekwart van de woningen gaat momenteel boven de vraagprijs weg. Nog nooit tevoren was de behoefte aan woningen zo duidelijk zichtbaar in de samenleving.
Het ABF heeft onderzoek gedaan naar het tekort aan woningen in Nederland. Dit tekort blijkt momenteel te gaan om 331.000 woningen. Dat is 4,2% van de totale woningvoorraad. Volgens het ABF zal het woningtekort komende tijd steeds verder gaan oplopen. De oorzaak hiervan is de lage woningproductie en de hoge huishoudensgroei, maar ook de stijgende verkoopprijzen. In meer dan driekwart van de gemeenten in Nederland is de gemiddelde verkoopprijs van woningen gestegen. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. In 2025 verwacht het ABF dat het woningtekort een piek bereikt met een tekort van 419.000 woningen.
Steeds meer nieuwe makelaars
Door de hoge huizenprijzen willen steeds meer mensen beginnen aan het makelaarsvak. Dit lijkt namelijk aantrekkelijk. In de afgelopen vijf jaar is het aantal makelaars met 20 procent toegenomen. In 2020 kwamen er al honderden makelaars bij.
Makelaars verdienen echter pas geld bij de aan- of verkoop van een pand. Daarbij komen we terug op het probleem dat er te weinig woningen zijn om te verkopen. Een makelaar kan ook geld verdienen met advies of taxaties, maar dat is niet voldoende. Daardoor wordt het steeds lastiger om omzet te maken.
Moordende concurrentie
Ook zijn er veel concurrenten. Veel verkopers gaan eerst langs verschillende makelaars om te kijken wie het best bij hen best en wie de beste voorwaarden heeft.
Het is in deze tijd erg van belang dat je je als makelaar goed kan onderscheiden in de markt. Je zult als makelaar een manier moeten vinden om goed in te kunnen spelen op de veranderende ontwikkelingen in de woningmarkt. Er zijn een aantal manieren om de woningen die op de markt komen aan te trekken naar jouw kantoor.
Het is bijvoorbeeld belangrijk dat je website toegankelijk is en een goede uitstraling heeft. De website is namelijk jouw visitekaartje.
Ook kan er door middel van online marketingactiviteiten meer bezoek naar je website gegenereerd worden. Daarbij kan je gericht adverteren om de juiste doelgroep naar je website te trekken. Dit kan zowel betaald als onbetaald.
Meerdere mogelijkheden
Naast online adverteren is het belangrijk om ook offline marketingactiviteiten uit te voeren. Een voorbeeld hiervan is buitenreclame in je eigen werkgebied. Peter de Jong, werkzaam bij makelaarscommunicatie.nl, geeft aan dat dit in deze markt goed werkt. Je kan bijvoorbeeld ook reclame laten maken voor een abri. Deze kan je inkopen op basis van tijd, datum, regio en tegen verschillende prijzen.