Emoticons en emoji’s zijn niet meer weg te denken in onze dagelijkse communicatie. Vooral op social media maken bedrijven gebruik van emoticons en emoji’s, aangezien dit de plek is waar ze vaak worden gebruikt. Bedrijven zijn zich hiervan bewust en gebruiken daarom steeds meer emoji’s en emoticons in de huidige marketingcommunicatie. Bedrijven doen dit door interactie uit te lokken met hun doelgroep en maken gebruik van emoticons om ervoor te zorgen dat hun boodschap extra veel aandacht krijgt. In deze blog geven we je een aantal voorbeelden van creatieve social media campagnes.
WhatsApp dienst aankondiging bij Ditzo met emoji’s ?
Er is geen ander social media platform dat zich beter leent voor het snel kunnen verzenden van berichten met emoji’s en emoticons dan WhatsApp. Daarnaast is het voor klanten van verzekeringsmaatschappijen altijd handig als er een manier is om snel iets te door te kunnen geven zonder via je telefoon lang in de wachtrij te hoeven staan. Ditzo is zich hiervan bewust geworden en opende een WhatsApp account. Bij dit WhatsApp account stond hun campagne met hun nieuwe dienst in de spotlight “niet in de wacht, maar een WhatsApp”. Een slimme zet van Ditzo!
IKEA introduceert haar eigen emoji pakket
In tegenstelling tot veel bedrijven die emoji’s gebruiken op hun social media, gaat IKEA nog een stapje verder. IKEA beweert dat mannen en vrouwen ? beter met elkaar overweg zouden kunnen als ze meer emoji’s zouden gebruiken in hun communicatie. Daarom introduceert IKEA haar eigen emoji’s. Deze emoji’s zouden hét communicatiemiddel zijn voor meer liefde en begrip bij jou thuis. Daarnaast worden de emoji’s ook gebruikt in de applicatie van IKEA om productgroepen te categoriseren. Nu alleen nog wachten tot de emoji’s ook zichtbaar zijn in de online communicatie wereld of zelfs in de fysieke winkels van het bedrijf zelf.
Netflix communiceert het genre van nieuwe series via emoticons ?
Bij Netflix zijn ze niet alleen goed in het produceren van bingewatch-waardige series, maar ook in het opzetten van creatieve marketingcampagnes op social media. Wie heeft er tegenwoordig geen Netflix? Het is het eerste waar mensen aan denken als ze de woorden ‘serie kijken’ horen. Een goed voorbeeld hiervan is het communiceren van de genre van nieuwe series, bijvoorbeeld de detective emoji ? om aan te kondigen dat er een nieuwe detective serie gaat uitkomen. Met deze emoji’s zet Netflix kracht bij haar online boodschap en bereikt ze haar klanten nog beter.
De gevolgen van onveilige seks door Durex met emoji’s?? ??
Durex is hét bedrijf dat haar best doet om ervoor te zorgen dat mensen veilig seks met elkaar hebben en koos ervoor om dit te communiceren met behulp van emoji’s. Condoomfabrikant Durex stuurt er op aan dat de condoom emoji in het standaard emoticons pakket moet worden opgenomen. De maatschappelijke belangen van veilige seks spelen hierbij een grote rol.
#DOESLIEF campagne van SIRE ?
Een campagne gericht tegen onaardig gedraag in openbare ruimtes en op social media. Met de #DOESLIEF campagne wilt SIRE ervoor zorgen dat mensen in Nederland zich meer bewust worden van onvriendelijk gedrag in het echt, maar ook online. Wat doe jij bijvoorbeeld als iemand die Esther heet een onaardig bericht heeft geplaatst op een recept op social media? SIRE vindt het belangrijk dat mensen positieve antwoorden geven en anderen daarmee inspireren om ook positief te zijn. Je kunt bijvoorbeeld antwoorden: “Hoi Esther, bedoelde je soms te zeggen “Ik ben dol op lekker eten, maar mijn voorkeur gaat de volgende keer toch uit naar een ander recept.?”.
Creatieve marktonderzoek door Alpro ?
Alpro is een goed voorbeeld van een bedrijf dat op een creatieve manier marktonderzoek heeft gedaan door onder haar volgers te vragen: “Welke amandeldrink is jouw favoriet?” Volgers konden deze vraag beantwoorden aan de hand van emoji’s die geïntegreerd zijn in de like-button van het social media platform Facebook. Niet alleen een creatieve vorm van marktonderzoek maar ook zeer effectief, want op deze manier kom je als bedrijf er achter wat jouw klanten en potentiële klanten van jouw product vinden en wat ze zouden willen.
McDonald’s verplaatst zich in de emotionele automobilist ?
McDonald’s had een marketingcampagne genaamd Good Times waarbij de focus volledig lag op emoticons. Deze campagne bestond uit vijf verschillende uitingen. Alle vijf weerspiegelen ze frustrerende of herkenbare situaties die worden opgelost door aan het einde van de ervaring eten te halen bij McDonald’s. Zo wilde McDonald’s aan mensen laten blijken dat ze deze situaties herkennen en dat eten bij McDonald’s hun weer vrolijk kan maken na een slechte gebeurtenis. Een goed voorbeeld van een marketingcampagne dat ten positieve werkt voor het imago van McDonald’s.
KLM gebruikt emoji’s om volgers te laten raden wat haar nieuwe bestemming is ✈
Het online marketingteam van KLM kan goed overweg met emoticons. Ze maken vaak gebruik van emoticons om interactie uit te lokken en ter ondersteuning van de boodschap. Online is KLM enorm bekend geworden door hun niet alleen amusante, maar ook correcte wijze om haar klant te woord te staan. Ook bij het bekendmaken van haar nieuwe bestemming wordt gebruik gemaakt van emoji’s. Een speels bericht dat haar bestemming, ofwel haar volgers, heeft kunnen bereiken.
Een pizza bij Domino’s bestellen door “?” te tweeten
Een pizza bestellen is op zich zelf al erg eenvoudig, maar Domino’s heeft het voor elkaar gekregen om het nóg eenvoudiger te maken. Het enige dat je hoeft te doen is met je Twitter-account een ? te sturen naar Domino’s hun Twitter account en je hebt je bestelling geplaatst. Zo speelt de pizzaketen Domino’s zeer handig in op het gebruik van emoticons voor hun marketing. Je kunt trouwens alleen een bestelling plaatsen als je je Twitter-account ook gekoppeld hebt aan je Domino’s profiel. Zo creëert Domino’s een beter imago én zorgen ze ervoor dat ze een stuk meer pizza’s verkopen.
Bol.com trekt de aandacht van haar klanten met emoticons
De social media accounts van de webshop Bol.com plaatst berichten die bekend staan als snelle en pakkende inhakers. Een feestdag of gebeurtenis wordt zo goed als altijd gebruikt om haar volgers aan het lachen te maken. Een goed voorbeeld hiervan is het bericht van Bol.com in de aanloop naar Valentijnsdag ❤. Bol.com plaatste voor hun marketing deze afbeelding op Facebook. Het bericht zorgde voor een enorm bereik door de vele interactie.
WWF gebruikt emoticons om bewustzijn te creëren en geld in te zamelen ?
Nog een goed voorbeeld van een marketing social media campagne met emoji’s is een Twitter campagne van het WWF. Het WWF startte deze campagne op met 17 emoji’s van bedreigde diersoorten met o.a. de schildpad ? en de tijger ?. Het doel van deze social media campagne was om donateurs te krijgen. Doneren kon door de hashtag #EndangeredEmoji te volgen, het bericht te retweeten of door te reageren op het bericht met één van de 17 emoticons. De laatstgenoemde optie maakte het mogelijk voor volgers om op een specifiek diersoort te steunen. De donatiekosten bedroegen €0.10 per keer. Deze emoji campagne van het WWF kun je zeker een succes noemen. De Twitter-campagne ontving ongeveer 559.000 vermeldingen en meer dan 59.000 aanmeldingen in de eerste drie maanden. Dat zijn heel wat 10 centen!
Social media is niet meer weg te denken in de huidige maatschappij. Sterke actieve social media kanalen zijn een must als je een eigen bedrijf hebt. Toch gebeurt het vaak dat bedrijven er pas aandacht in steken als er tijd over is. Dat is zonde, want door een gebrek aan goede social media kanalen loop je veel potentiële klanten mis!
Wilt u ook een creatieve social media campagne, neem dan contact op met één van onze social media specialisten. Alle mogelijkheden zijn bespreekbaar in een vrijblijvend gesprek. Een social media campagne door Web Wings zal compleet worden afgestemd op de wensen en het budget van de klant.
Deze blog is mede mogelijk gemaakt door Jeroen van JM Promotions.