In de e-commerce-industrie hechten we veel belang aan duurzaam ondernemerschap. Meestal ligt de nadruk vooral op het verminderen van de kooldioxide-uitstoot bij het verzenden van pakketten. Maar niet alleen de CO 2 -uitstoot is van invloed op het milieu, ook de verpakking speelt een belangrijke rol. Bovendien is het oversized pakket een doorn in het oog van de ontvanger. Hieronder volgen 3 tips voor het duurzaam verpakken en verzenden van pakketten.
Verzenden zonder verpakking
Verzend het pakket zonder verpakking. De meeste producten zijn standaardconfiguratie in de fabrieksverpakking. U hoeft het product niet in een doos met vulmateriaal te doen, maar levert het product in plaats daarvan af in een afsluitbare krat. De verschillende maten kratten kunnen ruimte besparen, waardoor er meer goederen in de bus geladen kunnen worden. Dit betekent op zijn beurt dat de uitstoot van kooldioxide per zending wordt verminderd. Bovendien kunt u direct kosten besparen: u hoeft geen verpakkingen meer aan te schaffen, wat het verpakkingsproces vereenvoudigt.
U herkent dit misschien: producten die besteld zijn bij online winkels worden in te grote dozen geleverd. Met een grote hoeveelheid vulmateriaal. Overmatige verpakking heeft een negatieve impact op het milieu. Ze zorgen voor het transport van onnodige lucht, extra CO2-uitstoot en overmatig materiaalgebruik.
Een duurzame verpakking
Gebruik zuinig verpakkingsmateriaal en kies voor gerecyclede of milieuvriendelijke verpakkingsmaterialen, zoals papier, karton, biobased plastic en gerecyclede plastic films. Laat uw klanten weten hoe ze verpakkingsmaterialen het beste kunnen weggooien. Verpak het pakket zo klein mogelijk, zodat het tijdens transport zo min mogelijk ruimte inneemt. Hoe meer lucht in de verpakking, hoe minder verpakking er in de tank zit. Hierdoor stoot elke verpakking meer kooldioxide uit dan nodig is. Noppenfolie kan perfect worden ingezet om toch gericht het pakketje te verzenden.
Een flexibele bezorging
Zorg ervoor dat uw pakket de eerste keer wordt afgeleverd. Uw klanten zijn bereikbaarder dan ooit. Door ze meerdere keren te informeren over de levering, kunt u de bezorgmogelijkheden vergroten. Als het pakket al onderweg is, kies dan een bezorger die uw klanten de mogelijkheid biedt om de verzendgegevens te wijzigen. Laat de optie open om de levertijd te wijzigen, voeg een opmerking toe voor de bezorger of geef de optie om het bezorgadres te wijzigen. Hoe flexibeler uw bezorger is, hoe groter de kans dat hij niet een tweede of derde keer hoeft terug te keren.