Er zijn genoeg bedrijven die afhankelijk zijn van de transportsector. De grote hoeveelheden vrachtwagen zijn dagelijks op weg met tonnen aan goederen. Al deze goederen moeten op tijd bij de klant worden afgeleverd. Het gaat soms om halffabricaten en soms om levensmiddel. De goederen zijn zeer divers. Dit betekent dat er ook niet altijd sprake is van een standaard transport. Zo moeten sommige levensmiddel gekoeld worden getransporteerd en daarnaast moeten vloeistoffen zoals olie in grote tanks worden getransporteerd. Elk transport is anders en vergt dan ook een andere aanpak. Voor een transportbedrijf is het zaak de processen die te maken hebben met het transport van de goederen van de klant op elkaar af te stemmen. Zo kan de tijd die men kwijt is met het transporteren van de goederen beperkt wordt. Dit is natuurlijk hetgeen wat de klant het liefste wil. Het aantal dagen dat een transport onderweg is moet eigenlijk zo laag mogelijk zijn. Dit is goed voor de kosten voor zowel het transportbedrijf als de klant.
Vooraf al het papierwerk regelen
Om het aantal dagen dat een transport onderweg is te beperken kunnen transportbedrijven een aantal dingen al aan de voorkant regelen. Voor een transport in Nederland en Europa is het belangrijk om de juiste papieren en gegevens als klaar te maken. Het is invullen van het EORI is verplicht in Europa. Daarnaast moet ook de CRM-vrachtbrief in orde zijn. Door deze dingen van te voren al in orde te hebben kun je als bedrijf heel erg veel tijd besparen.
Een lading opdelen in deelladingen voor een beter transport
Een andere optie om veel tijd te besparen is gebruik te maken van deelladingen. Ladingen worden zo in kleinere hoeveelheden verpakt en zo per vrachtwagen getransporteerd. Alleen de zendingen naar specifieke locaties worden samengepakt. Deze zendingen worden dan gecombineerd met zendingen van andere bedrijven. De transportkosten worden zo goed verdeeld. Dit zorgt voor minder vrachtverkeer wat ook weer beter is voor het milieu. Waar veel bedrijven denken dat het dus voordelig is om het transport in een grote lading direct te transporteren blijkt in de praktijk dat dit vaak niet het geval is. Door hier vooraf al goed over na te denken en de vracht in deze deelladingen alvast klaar te zetten kan er heel veel tijd worden bespaard.