Altijd al een onderneming willen starten, maar weet je niet zo goed hoe? Dan is deze blog iets voor jou. We geven je namelijk tips over hoe jij kunt beginnen met een kleine onderneming. Lees snel verder!
Zorg voor een goed plan
Zorg dat je voordat je begint weet wat je gaat doen. Dit doe je door een ondernemingsplan en een financieel plan op te stellen. Hierbij is het belangrijk dat je marktonderzoek doet en een strategie bepaalt voor je bedrijf. Zo ga je goed voorbereid de markt op en weet je waar je aan begint. Denk hierbij bijvoorbeeld aan wat je doelgroep is en hoe je waarde gaat creëren voor je doelgroep. Dit komt neer op het bedenken van de onderscheidende waarde die jij gaat leveren aan je doelgroep. Bekijk problemen en behoeften en vind iets waarop je in kunt spelen.
Daarnaast moet je in je ondernemingsplan ook aandacht geven aan hoe jij je klanten wilt bereiken en overtuigen. Welke kanalen zet je in om je verhaal over te brengen op je doelgroep. Tot slot: hoe ga je een relatie opbouwen met je klanten en zorg je er dus voor dat zij echte ambassadeurs worden van jouw bedrijf. Een goed geschreven plan zorgt er voor dat wanneer je investeerders nodig hebt, ze sneller investeren in je bedrijf.
Bepaal een lange termijn visie
Stel doelstellingen voor op de korte termijn, maar ook zeker voor op de lange termijn. Bedenk bijvoorbeeld voor jezelf wanneer jij vindt dat jouw bedrijf geslaagd is. Dit doe je door antwoord te geven op bijvoorbeeld de vraag: waar wil jij over 5 jaar staan met je bedrijf en wat wil je precies bereikt hebben? Wanneer je dit voor jezelf omschrijft deel je het vervolgens op in meerdere mijlpalen. Dan heb je een lange termijn doel gekoppeld aan meerdere korte termijn doelen.
Kies een unieke bedrijfsnaam
De naam van je bedrijf is natuurlijk het eerste wat mensen zien of horen. Zorg er dus voor dat de naam past bij waar je bedrijf voor staat en waar je naartoe wilt met je bedrijf. Daarnaast is het belangrijk dat je bedrijf een unieke naam heeft, want je wilt natuurlijk niet gelijk een rechtszaak aan je broek hebben van een ander bedrijf met een soortgelijke naam. Een goede bedrijfsnaam is dus herkenbaar, blijft hangen, voldoet aan de regels en is boven alles uniek.
Communicatie en bereikbaarheid zijn essentieel
Wanneer je een eigen bedrijf opzet moet je natuurlijk wel bereikbaar zijn voor je klanten, eventuele collega’s en andere bedrijven. Zorg dus dat je goed bereikbaar bent, maar zelf ook kunt onbeperkt kunt IP bellen. Communicatie is namelijk key!