Als startende onderneming kan het vaak lastig zijn om de aandacht van veel mensen te trekken. Uiteraard wil je dat zoveel mogelijk mensen jouw product kennen, zodat je zoveel mogelijk potentiële klanten binnenhaalt. Hoe krijg je dit voor elkaar als je geen tonnen te besteden hebt aan marketing? Dat kunnen wij je wel vertellen: guerrilla-marketing!
Wat houdt guerrilla-marketing in?
Guerrilla-marketing is een techniek in de marketingwereld waarbij merken en bedrijven met een klein budget zoveel mogelijk publiciteit proberen te trekken. Deze marketingvorm kan veel media-aandacht generen binnen een korte periode. In vergelijking met langdurige campagnes zijn de kosten bij guerrillacampagnes laag. Vaak wordt er op een ludieke wijze een stunt uitgevoerd die de aandacht van veel mensen trekt. Voor zo’n stunt betaal je als bedrijf vaak alleen de kosten die nodig zijn om de actie voor te bereiden. Als de stunt aanslaat, wordt deze vanzelf opgepakt door de media. Mensen filmen het of schrijven erover op social media. In het beste geval gaat de stunt viral.
Hoe zet ik guerrilla-marketing in?
Voor de beste guerrilla-acties kun je terecht bij een pr-bureau. In Den Haag en omgeving heb je bijvoorbeeld veel bureaus die je hierbij kunnen helpen. Grote pr-bureaus, zoals pr-bureaus in Den Haag, Rotterdam en Amsterdam zijn vaak degenen die de bekendste acties uitvoeren. Toch is deze vorm van marketing ook zeer trending onder kleinere bedrijven met een wat kleiner reclamebudget. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om zelf een campagne op te zetten of een goede stunt te bedenken. Met een goed getimede, slimme campagne kun je al snel een groot publiek bereiken en daarmee naamsbekendheid opbouwen. Hoe creatiever en gekker de actie is, hoe beter.
Hoe ga je zelf aan de slag met guerrilla-marketing?
Bij Guerilla marketing draait het allemaal om originaliteit. Houd daarom een uitgebreide brainstormsessie om de campagne voor te bereiden. Als je al een locatie in gedachte hebt, ga daar dan eerst heen om te kijken wat er allemaal mogelijk is. Wat zou hier de aandacht of interesse van zoveel mogelijk mensen wekken? Zoek ook eens een paar voorbeelden van succesvolle guerrilla-marketingcampagnes op om inspiratie op te doen. Wil je nog meer weten op het gbied van marketing en reclame? Lees dan hier de beste manieren van reclame.