Ik hou me al ruim 2 decennia bezig met het onderwerp Lading zekeren, om precies te zijn sinds 1998.
Mijn interesse ontstond vanuit onvrede. Een chauffeur was betrokken bij een ernstig ongeval en kreeg toen de schuld van het ongeval. Bij dit ongeval was de lading van het voertuig gevallen en de Verkeersongevallen Analisten vonden dit de schuld van de chauffeur. Toentertijd een plausibele redenatie. Helaas een redenatie gebaseerd op verkeerde kennis. Inmiddels zijn vele Ongevalsanalisten van de Nederlandse politie op enigerlei wijze opgeleid in de materie rondom het zekeren van lading.
Vanaf 2004 geef ik trainingen in het zekeren van lading. Elke dag weer leer ik bij. De grootste uitdaging om je kennis op peil te houden is het meegaan met nieuwe oplossingen in het zekeren van ladingen. Lading zekeren is onderdeel van code 95.
Gedurende de bijna 16 jaar dat ik trainingen geef heb ik mogen constateren dat de uitvoerders van ladingzekering, traditioneel de chauffeur van een vrachtauto, vooral zekeren op basis van traditie en gebrekkige kennis.
Traditie is vooral zekeren, zoals we het al decennia lang hebben gedaan en er is nooit wat gebeurd.
Onderstaande foto toont wat ik bedoel. Op de aanhangwagen zijn pakketten fouragemateriaal door middel van neerbinden gezekerd. Zelfs met brede hoekbeschermers is het zekeren van deze flexibele verpakkingen door neerbinden maar beperkt werkzaam. Grappig is wel dat de chauffeur een kopbinding had aangebracht. Deze is veel werkzamer.
Foto: Weertdegekeste.nl
De betreffende chauffeur heeft zijn best gedaan maar zijn kennis reikte niet ver genoeg om te realiseren dat de methode neerbinden, vanwege zijn krachtsluiting, bij deze belading niet goed kon werken. Hoe komt het gebrek aan die kennis. Meestal vanwege het feit dat de meeste chauffeurs geen natuurkundige opleiding hebben gedaan. Dit bedoel ik niet oneerbiedig, chauffeurs zijn vooral mensen die het doen van dingen veel makkelijker vinden dan het verdiepen in droge theoretische stof.
Lading zekeren uitvoerders
Mijn zorg gaat vooral uit naar de uitvoerders van trainingen. De trainers dus. Helaas hebben we binnen de wereld van de trainers vaak te maken met specialisten op hun gebied, bijvoorbeeld gevaarlijke stoffen of rijinstructeur, die het vak van lading zekeren er wel even bij doen. Gevaarlijke stoffen en lading zekeren hebben een gemene deler: Stuwage! Echter verwijst het ADR al geruime tijd naar de EN 12195-1:2010. Dus vanuit je specialisme gevaarlijke stoffen zul je ook een specialisatie moeten doen in lading zekeren.
Volgens de voorwaarden van het CBR – CCV, de toezichthouder op het gebied van de nascholing van de richtlijn vakbekwaamheid, is het hebben van een VCA-vol voldoende om les te kunnen geven, zeg maar didactisch goed onderlegd. Dit waag ik dus zeer te betwijfelen daar er in de VCA geen lading zekeren wordt gevraagd maar simpelweg algemene veiligheid. Met de voorwaarden voor nascholing welke worden beschreven in de minimum voorwaarden voor trainingen vind ik wel meer mis. Een schaalmodel van een laadvloer met dito ladingdelen wordt van minder belang geacht dan een vrachtauto met vergelijkbare ladingdelen. Schijnbaar is het bedienen van een spanband de basis van de ladingzekering. En daar zit hem nu de onderschatting. Chauffeurs weten goed hoe je een spanband moet aanleggen. Zij zijn daar heel handig in. Helaas hebben veel chauffeurs te weinig kennis om te kunnen beredeneren of de manier van aanleggen ook voldoende werkzaam is.
Training lading zekeren is geen overbodige luxe
Lading zekeren is natuurkunde. Er zijn geen mazen in de wetten van de natuur, in tegenstelling tot de regels van de mens. Dus een beetje ladingzekering is geen lading zekeren.
Lading zekeren werkt het best met voorgeschreven protocollen. Handige afbeeldingen met hoe er gezekerd moeten worden. Geen plaats voor interpretatie. Deze protocollen worden opgesteld door specialisten. Specialist durf ik mij wel te noemen. Een specialist durft ook te zeggen: “Dat ga ik uitzoeken.” Dit laatste durven veel trainers niet te zeggen. Zelf geef ik al jarenlang de cursussen code 95 in Maastricht.
Wilco van Es,
Adviseur, auditeer, auteur Load Info en trainer lading zekeren