Een trend is een bepaalde vorm van een toename die stijgt of afneemt. Het gaat dan vaak om iets binnen een bepaalde groep. Gedurende een bepaalde periode kan dit dan toenemen of afnemen. Daarbij worden dan ook deze periodes vergeleken met elkaar. Het volgende voorbeeld zal ervoor zorgen dat het stuk duidelijker wordt.
Het voorbeeld
Stel je voor een winkel verkoopt T-shirts. Dit zijn gewone witte T-shirts voor een prijs van 15 euro. In de buurt van de winkel liggen een aantal concurrenten die ook witte T-shirts verkopen. Deze concurrenten verkopen de T-shirts ook voor 15 euro. Na ongeveer een maand verlagen een groot aantal van de concurrenten de prijs van de T-shirts naar 12,50. Onze winkel reageert daarop en verlaagd de prijzen ook naar 12,50. Als reactie hierop gaan steeds meer consumenten witte T-shirts kopen. Ook in de andere landen verlagen de winkels de prijzen en gaan steeds meer mensen witte T-shirts kopen. Door de toename van de mensen die witte T-shirts kopen en bekende personen die ook steeds vaker witte T-shirts dragen wordt het uiteindelijk een trend. Dit is dus een voorbeeld van een stijgende trend. Deze stijgende trend komt dus doordat steeds meer mensen witte T-shirts gaan kopen.
Merkkleding en artiesten
Dit zien we dan ook terugkomen bij merkkleding. Het aparte is alleen dat hier een schaarste wordt gecreëerd die ervoor zorgt dat mensen het merk kennen en ook de kleding, maar niet iedereen kan het betalen. Door deze kleding dan vervolgens via goede marketing, speciale designs en bijvoorbeeld influencers weg te zetten wordt er een grote doelgroep gecreëerd. Zo kan het zo zijn dat ook mensen die niet tot de originele doelgroep gehoorde nu graag ook die kleding willen hebben. Voorbeelden van merken zijn Malelions, Balenciaga, Fendi, Catier en nog veel meer. Zo is bijvoorbeeld te zijn dat een merk als Malelions en Cartier ook terugkomen in teksten van nummers die worden gezonden door artiesten en influencers. Dit kan tegen betaling plaatsvinden. Dit is echter, niet altijd waar. Het is namelijk best ook mogelijk dat een artiest fan is van het merk en dus geheel gratis het merk aanprijst en onder de aandacht brengt bij zijn volgers.