Een specifieke doelgroep mist bij een hoop merken. Dit komt omdat de gedachtegang vaak is dat je door je te richten op een enkele persona je een hoop mensen teleurstelt. Niets is echter minder waar, je sluit immers niemand uit door je te focussen op een bepaalde groep. Bekende voorbeelden van zaken die zich wel op bepaalde doelgroepen richten en hiervan profiteren zijn pakkenmerk Oger en kledingmerk Malelions. Beide richten zich op een totaal andere doelgroep. Eerstgenoemde op oudere mannen die welvarend zijn, laatstgenoemde op jonge levendige jongens. Je richten op een specifieke doelgroep zorgt ervoor dat je producten leveren die bepaalde mensen écht kunnen waarderen. Hierdoor loop je geen risico dat je een product hebt die heel veel mensen een beetje waarderen. Vervolgens kun je je marketingplan en andere strategieën heel direct op die doelgroep aanpassen. In deze blog vertellen wij jou precies hoe ook jij je doelgroep kan bepalen.
Op wie ga jij je richten?
Het is goed om te weten op welke doelgroep jouw merk zich gaat richten voordat je een hoop kapitaal investeert in nieuwe producten en lange marketingcampagnes. Zo richt eerdergenoemd lifestyle merk Malelions zich op jonge levendige jongens. Door dit te weten kunnen ze een hoop marketingkanalen en producten al uitsluiten, denk aan de reclames in de krant, of producten als stropdassen.
Wat weet je van hen?
Nu je je doelgroep weet, moet je hun goed in de gaten houden. Dit kan tegenwoordig gemakkelijk door hun sociale media te volgen. Hierop vermelden ze wat hun behoeftes zijn, waar ze graag zijn en wat ze kopen. Deze informatie kun je rechtstreeks gebruiken in je marketingplan. Het is belangrijk dit periodiek te doen, en niet eenmalig. Behoeftes kunnen veranderen en sterke merken weten zich hierop aan te passen.
Nu je veel informatie over je doelgroep hebt bemachtigd is het tijd deze in de praktijk in te zetten. Gebruik hun behoeftes in je marketingplan, en stel deze meteen voor een paar jaar op. Zo voorkom je namelijk dat grote gebeurtenissen langs je radar vliegen omdat het net op dat moment druk was. Door een stipt plan heb je altijd een vinger aan de pols, en kun je direct bijsturen indien nodig.