Op een relevant zoekwoord op één staan in Google. Het is iets waar veel ondernemers van dromen. Dat is niet zo gek. Een toppositie in een zoekmachine levert namelijk een flinke stroom aan relevant verkeer op voor een website. Duizenden kliks per maand is bij hoofdzoekwoorden meer regel dan uitzondering wanneer je in de top 3 staat. Hoe je dit gedaan krijgt? Deze tak van sport heet search engine optimization, ook wel SEO. Veel bedrijven besteden dit uit aan een marketingbureau omdat er veel tijd en moeite in kan gaan zitten wanneer de concurrentie hevig is. In sommige bedrijfstakken is het echter met een flinke dosis energie en creativiteit prima mogelijk om het ver te schoppen. Hoe je dat doet? Wij leggen het je uit in drie stappen en we hebben op het einde nog een tip om snel te scoren!
1. Het technische aspect
We weten het. Het klinkt misschien saai, maar een site die technisch op orde is, is een basisvoorwaarde voor een hoge ranking. Daarom zorg je eerst dat dat op orde is. De belangrijkste aspecten zijn hierbij de veiligheid, de snelheid en de crawlability. Een site moet veilig zijn omdat Google haar betrouwbaarheid wil behouden. Ze zullen de gebruiker dus niet door willen linken naar een site die gevaarlijk is voor de computer.
Daarbij moet een site ook snel geladen zijn. Een gebruiker is vaak na een paar seconden terug op de resultatenpagina wanneer er niks gebeurt op en het scherm en ook Google heeft dat door. Die interpreteert jouw site daardoor op den duur als niet-relevant waardoor je niet meer zult ranken met je site. Ten slotte moet de site goed toegankelijk zijn voor de robots van Google die je site door kruipen om je content te bekijken.
2. Schrijf de beste content van iedereen
Teksten schrijf je voor je klanten en een beetje voor de robots van Google. Je klant moet de informatie krijgen die hij zoekt en aan Google moet je duidelijk maken dat jouw content relevant is voor dat ene zoekwoord. Hoe je dat doet? Vaak kun je de succesformule afkijken bij de concurrentie. Hoeveel tekst gebruiken zij? Welke zoekwoorden hebben zij in de tekst verwerkt? Hoe vaak komen die zoekwoorden voor? Dit soort dingen neem je mee om zo tot de formule voor een goede tekst te komen. Vervolgens schrijf je met die gegevens een mooie tekst in jouw eigen stijl. Zorg ervoor dat je tekst écht uniek is. Google straft copycats vaak hard af!
3. Ga op zoek naar relevante links
Hier is het ook weer enigszins: beter goed gejat dan slecht bedacht. Kijk dus eens naar wat de concurrentie doet. Hoeveel links heb je nodig? Van wat voor sites komen die links? Zo krijg je een goed beeld van het vereiste linkprofiel op jouw zoekwoorden. Nu is het zaak om minstens een gelijkwaardig linkprofiel op te bouwen.
4. De gouden tip om snel te scoren
Wanneer je alle concurrentie hebt bekeken, zal bij sommige branches de moed je snel in de schoenen zakken. Wanneer een zoekwoord veel verkeer heeft, kun je er vanuit gaan dat er ook veel voor geoptimaliseerd is door concurrenten. Dit betekent vaak veel goede teksten en honderden links. Daarom is het vaak te moeilijk om te beginnen met de grootste zoekwoorden. Hier lijkt misschien niet veel verkeer op te zijn, maar vaak liggen die schattingen te laag. Focus daarom eens om niche-zoekwoorden. Grote kans dat de grote jongens deze zoekwoorden links laten liggen en jij binnen no-time bovenaan staat. Wanneer je dit bij een aantal zoekwoorden hebt gedaan, zul je aan het aantal kliks op je site snel zien dat het geschatte verkeer veel te laag was en dat jij plotseling veel relevant verkeer hebt voor jouw site!