Nadat je partner voor jou op de knieën is gegaan en jij natuurlijk keihard JA hebt gezegd… komt er misschien een klein momentje van besef. Want een bruiloft is natuurlijk niet niks. Een boel stress, geregel en tijd gaat in de organisatie zitten. Natuurlijk kun je deze zaken uitbesteden aan een weddingplanner. Maar eerlijk, je wilt natuurlijk wel de controle over je eigen bruiloft!
Geen paniek! De volgende stappen helpen je op weg om jouw droombruiloft te organiseren.
Kies je gasten.
Begin met het maken van een globale lijst van alle gasten die jij en je partner willen uitnodigen. Deze is natuurlijk lang niet in beton gegoten, maar geeft wel een overzicht van het aantal gasten die jullie ongeveer willen uitnodigen. Gedurende de voorbereidingen zullen jullie hier nog verschillende keren aan bijschaven, maar dat is zeker niet erg.
Prik een datum
Begin met het vastleggen van een datum. Dat doen jullie natuurlijk samen! Maar het is verstandig ook rekening te houden met de gasten die je wilt uitnodigen. Zou zonde zijn als je eigen moeder of beste vriendin de bruiloft moet missen toch? Het is verstandig om de datum al vroegtijdig te bepalen. Velen trouwlocaties beschikken over een wachtlijst of zijn vaak al snel volgeboekt. Helemaal wanneer jullie van plan zijn om te trouwen in het voorjaar of de zomer, houdt hier dan rekening mee.
Stel een budget vast
Nadat jullie het eens zijn over de gasten en de dag, is het belangrijk te bepalen wat jullie maximaal willen besteden aan jullie bruiloft. Daarbij dien je ook rekening te houden met zaken die je eventueel wilt uitbesteden, zoals bijvoorbeeld de catering, of de dingen die je zelf wilt doen. Vaak kun je bij jouw bank een speciale trouwrekening openen. Dit is een gezamenlijke rekening waarin jullie makkelijk kunnen bijhouden wat er binnenkomt en wat er uitgaat. Zo blijft het overzichtelijk.
De locatie
Dan wordt het langzaam een steeds meer werkelijkheid. Het is nu namelijk tijd om een locatie te kiezen. Kies een locatie die passend is voor het aantal gasten die jullie willen uitnodigen en geschikt is voor de weersomstandigheden van de tijd van het jaar. Wanneer jullie willen trouwen in de winter, is een Beach club natuurlijk niet zo geschikt. Een authentiek kasteel is eigenlijk altijd wel een goed idee. Kasteel Limbricht is bijvoorbeeld een evenementenlocatie in Limburg welke zeer geschikt is voor het organiseren van een bruiloft. Het is namelijk mogelijk zowel binnen als buiten een feestje te organiseren.
Thema en stijl
Wanneer de grote lijnen zijn bepaald, wordt het tijd om na te denken over de details. Welke stijl wordt de bruiloft? Of wil je zelfs een geheel thema koppelen aan de dag? Het maken van een moodboard kan helpen om zowel jouw ideeën als die van je partner te visualiseren. Wanneer jullie het samen eens zijn over de stijl en/ of het thema, maakt dit het makkelijker om knopen door te hakken en keuzes te maken in de verdere organisatie. Geen inspiratie? Hieronder zijn enkele thema’s die wellicht interessant zijn voor jullie bruiloft:
- Vintage
- Bohemien
- Sprookjesachtig
- Rustiek
- Intiem
- Beach
- Klassiek/ elegant
- Seizoensgebonden
- Glitter en Glamour
- Farmer
- Cultureel/ land van afkomst
- Kleurenthema: bijvoorbeeld pastel of neon
Tijd voor de uitnodigingen
De basis staat. Nu is het tijd iedereen op de hoogte te stellen van jullie bijzondere dag! Dit gebeurt door al vroegtijdig een ‘save-the-date’ kaart of e-mail te sturen. Dit bericht is ervoor bedoeld dat de gasten die jullie willen uitnodigen, alvast kunnen zorgen dat ze de betreffende datum vrijhouden. De echte trouwkaart, natuurlijk geheel in stijl van het thema, wordt meestal een kleine twee maanden voor de bruiloft pas verstuurd.
Personeel!
Nu iedereen inmiddels op de hoogte is van jullie trouwplannen, kun je meer hulp inschakelen. Zowel jij als je partner kunnen nu jullie getuigen vragen. Denk allebei goed na wie jullie willen vragen en voel je zeker tot niks verplicht. Het is jullie dag en het is belangrijk dat jullie deze doorbrengen met jullie meest favoriete mensen aan jullie zij.
Naast de getuigen kunnen jullie er ook over nadenken of jullie bruidsmeisjes en/ of jonkers op jullie bruiloft willen en wie deze rol mag vervullen.
Leveranciers
Nu worden de echten zaken geregeld. Wie doet de catering, wie maakt de foto’s, wie levert de bloemen en het belangrijkste: wie maakt de taart? Sommige evenementen locaties bieden een full package. Dit betekend dat zij ook de leveranciers regelen zodat jullie je daar niet meer druk om hoeven te maken. Wanneer jullie wel van plan zijn dit zelf te doen, let dan goed op jullie budget en zorg dat jullie concrete afspraken maken en vastleggen. Soms kun je door al het geregel dingen over het hoofd zien en op de dag zelf ben je waarschijnlijk niet meer zo alert. Het zou zonde zijn als door onduidelijke afspraken, zaken misgaan op de grote dag!
Maak een draaiboek
Tot slot, wanneer alles is geregeld, maak je een draaiboek van hoe jullie willen dat de bruiloft zal verlopen. Dit is een belangrijke stap. Op de dag zelf willen jullie zelf natuurlijk genieten. En dat is begrijpelijk. Maar het zou fijn zijn als iemand toch een beetje de planning de gaten houdt, oplet of alles soepel verloopt en hier en daar iets kan bijsturen indien nodig. Door de planning van de dag vast te leggen in een draaiboek, kunnen anderen jullie ondersteunden en de controle over de dag bewaren. Eventueel kunnen jullie een of enkele personen aanwijzen die deze taak op zich kunnen nemen.
En dan let het jullie niets anders meer dan te genieten van de mooie dag!