De technologie staat niet stil en dit merk je in elke sector. Er worden constant gezet naar vernieuwingen en verbeterpunten. Zo steken bedrijven de laatste tijd veel moeite in het optimaliseren van hun klantenservice. Zij maken dankbaar gebruik van de kennis van eerdere consumenten en zetten deze op hun beurt in om potentiële klanten eerder tevreden te stellen.
Bedrijven proberen steeds meer te groeien naar het concept ‘selfservice’.
Grote Nederlandse bedrijven maken hier zelfs al een aantal jaar gebruik van zonder dat je dit misschien in de gaten had. Want zij dan doen is dat ze zelf een forum of groep op het internet open zetten voor hun klantenkring. Hier komen oude consumenten en potentiële klanten samen. Ook zitten er werknemers in de groep. Zij zitten in de groep om veel gestelde vragen duidelijk en snel te beantwoorden. Op deze manier kunnen er zoveel meer klanten geholpen worden op dagelijkse basis. Dit scheelt veel tijd, en zoals de meeste wel weten, tijd is geld.
Klanten vertrouwen klanten
In de groep lezen klanten dus de meningen en ervaringen van andere klanten. Dit geeft ze automatisch een goed gevoel. Het stimuleert bovendien ook de verkoop- en omzetcijfers van het bedrijf zelf, een echte win-win situatie dus. Een ander voordeel is dat je ontzettend veel kosten kunt gaan besparen op de oude klantenservice. Er is minder personeel nodig omdat alle antwoorden als het ware al online staan. Zo is er vanuit de consumenten veel minder behoefte om daadwerkelijk contact op te nemen met nl-contact.nl of met de klantenservice van het bedrijf.
Op welke platformen worden deze vragen beantwoord?
Er zijn een aantal platformen die het meest geschikt zijn om een groep of community aan te maken. Welke je kiest, is sterk afhankelijk van je doelgroep. Facebook, Twitter en Instagram. Het is zaak dat je het onderwerp of gesprek centraal houdt, oftewel op één platform. Zo niet, dan maak je het vinden van antwoorden onnodig moeilijk voor de klant.