Wanneer je een groot deel van je werkzaamheden kwijt bent aan taken die maandelijks, wekelijks of zelfs dagelijks voorkomen, dan is het tijd om te gaan automatiseren. Automatisering zorgt er namelijk voor dat een groot deel van deze taken worden opgepakt waardoor je ze niet iedere keer opnieuw hoeft te doen. Je houdt meer tijd over voor de taken die belangrijk zijn en je helpen het bedrijf naar het volgende niveau te tillen. Automatisering kan op verschillende manieren, denk eens aan proces-automatisering. Toch zijn er nog een hele hoop andere onderdelen binnen het bedrijf die geautomatiseerd kunnen worden. Hieronder vertellen we je hier meer over.
Marketingberichten
Hoewel het niet altijd mogelijk is, zijn er een aantal marketing taken die zeker te automatiseren zijn. Denk bijvoorbeeld aan het sturen van bevestingsmails wanneer iemand een aankoop doet of wanneer ze de aankoop hebben ontvangen. Ook is het mogelijk om berichten die bijvoorbeeld op social media geplaatst worden te automatiseren. Echter, hiervoor is het van belang om één keer in de maand de berichten in te plannen. Verder is het mogelijk om de agenda te koppelen aan bepaalde systemen, zodat het plannen van afspraken ook geautomatiseerd kan worden.
Prijslijst mailing versturen
Verkoop je producten? Dan is de kans ontzettend groot dat de prijzen nog wel eens van dag tot dag kunnen verschillen. Om er zeker van te zijn dat de klanten de juiste prijzen tot hun beschikking hebben kies je ervoor om een prijslijst mailing te versturen. Het versturen van deze mailing kan ontzettend veel tijd kosten en is dan ook gemakkelijk te automatiseren. Een prijslijst mailing versturen wordt geautomatiseerd door in te stellen dat klanten direct een mail krijgen met de meest up-to-date prijslijst. Dit gebeurt aan de hand van een software waarin jij gemakkelijk kan instellen naar wie, in welke taal en hoe vaak de mailing verstuurd wordt. Ideaal toch?
Personeelszaken
Ook personeelszaken zijn op zekere hoogte te automatiseren. Een systeem waarin medewerkers zelf hun afwezigheid of vakanties kunnen invoeren is ontzettend handig. Het bespaart de afdeling personeelszaken een hele hoop administratieve taken. Daarnaast geeft het de medewerkers een groter gevoel van controle, zonder dat ze de schuld kunnen leggen bij de afdeling. Denk bijvoorbeeld aan het te laat aanvragen van vakantiedagen. In een geautomatiseerd systeem zijn de medewerkers zelf verantwoordelijk.