Tegenwoordig draait alles om digitaal, we kopen en verkopen heel veel online. Als consumenten zich gaan oriënteren op producten of diensten, wordt er altijd onderzoek gedaan door de consument. De consument zoekt dan van alles op, ze kijken naar reviews, concurrenten en wat voor onderneming jouw webshop precies is. Op basis van deze informatie zal een consument besluiten te bij jouw webshop te kopen of niet. Om deze reden is het belangrijk om een bepaalde strategie te hebben op je webshop en zo meer invloed te hebben op wat consumenten kiezen. In deze blog lees je alles over deze strategie en hoe je de principes van Cialdini in kan zetten om dit te realiseren.
Cialidini
Cialidini is een oude hoogleraar in de marketing en psychologie, deze hoog leraar heeft verschillende boeken geschreven. In deze blog gaan we dieper in op een aantal principes die Cialidini uitlegt in zijn boek `invloed`. In deze blog gaan we er een aantal bespreken, lees hieronder verder.
Het principe van consistentie
Bij dit principe hoort de regel wie A zegt moet ook B zeggen. Mensen maken nu eenmaal keuzes op basis van logica, wanneer ze de eerste stap zetten blijven ze meerdere stappen zetten. Als ze eenmaal een kant opgestuurd zijn wordt deze bijna nooit gewijzigd. Verkopers zetten deze techniek bijvoorbeeld vaak in door eerst een aantal standaard vragen te stellen. Op basis van deze vragen zal de verkoper de consument een richting op te sturen. De verkoper laat de consument eerst vragen bevestigen en hierdoor zal de consument blijven bevestigen. Dus als het ware wie A zegt moet ook B zeggen. Dit kan je tevens ook implementeren om je webshop door bijvoorbeeld de klant eerst ja te laten zeggen op een product en dan proberen een bij verkoop te doen.
Sociale bewijskracht
Over het algemeen zijn de meeste mensen kudde dieren, vooral bij situaties waar mensen zich niet fijn bij voelen. Door deze onaangename situaties kunnen mensen al snel keuzes maken die andere ook maken en met de flow mee te gaan. Mensen kunnen dus door bepaalde acties beïnvloed worden, op je webshop of website kan je dit verwezenlijken door reviews. En op social media door likes en volgers, dit zorgt dus voor echte sociale bewijskracht.
Inforeview website
Het is ook mogelijk om een inforeview te laten maken voor je webshop, website, product of dienst. Door een inforeview in te zetten kan je meer sociale bewijskracht creëren en kan je meer sales verwezenlijken. Inforeview creëert naast een review voor je webshop of website ook een backlink, waardoor je ook sneller vindbaar zal zijn op Google.